Ciasta,  Przepisy

Wegański sernik dyniowy

Jak jadłem jeszcze produkty odzwierzęce to bardzo lubiłem sernik dyniowy, wiecie, taki z kubkiem gorącej herbaty z imbirem i miodem. Stwierdziłem, że roślinna wersja nie może być gorsza i tym sposobem powstał wegański sernik dyniowy na kruchym cieście z ciasteczek korzennych.

1,5 GODZINYŚREDNIO – skomplikowany376 KCAL8 PORCJI

O właściwościach zdrowotnych dyni było ostatnio, więc teraz może skupię się na kolejnym po dyni głównym składnikiem tego dania, czyli o kaszy jaglanej.

Kasza jaglana wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi, jest lekkostrawna i nie uczula. Jagły posiadają krzemionkę, mającą zbawienny wpływ na włosy, skórę i paznokcie. Oprócz tego posiada duże ilości witaminy E i lecytyny, korzystnie wpłyną na pamięć i koncentrację, a więc studenci i maturzyści bedą zadowoleni, zresztą człowiek uczy się całe życie, więc każdemu się przyda. 😉

Jeśli chcemy, żeby ciasto miało mniej kalorii możemy pominąć polewę, oraz obniżyć ilość tłuszczu w przepisie.

wegański sernik dyniowy

Wartość odżywcza

Przepis jest zdrowy, ale nie będę ściemniał, że to niskokaloryczne ciasto, bo nim nie jest. W każdym razie na takie smakołyki od czasu do czasu warto sięgnąć dla uspokojenia kondycji psychicznej. Moje ulubione słowo to balans, zachowując go nie musisz się bać kalorii, na wszystko jest miejsce w diecie, tylko z rozwagą.

Jeden kawałek ciasta wraz z dodatkami to 376 kalorii, z czego:

WĘGLOWODANY: 49,7
TŁUSZCZ: 16,8
BIAŁKO: 8,1

wegański sernik dyniowy

Składniki

Na kruche ciasto:

  • wegańskie ciasteczka korzenne dobrej jakości, 200 g (jeśli ciastka będą tłuste, powyżej 20 g tłuszczu można użyć mniejszej ilości margaryny, a nawet ją pominąć)
  • margaryna miękka, 50 g
  • płatki owsiane, 100 g

Na „sernik”:

  • pure z dyni, 350 g
  • kasza jaglana, 200 g
  • mleko roślinne (u mnie sojowe), 400 g
  • erytrytol, 150 g (może być inny słodzik, wtedy inna gramatura
  • po pół łyżeczki cynamonu i kardamonu
  • sok z cytryny, 20 ml
  • budyń waniliowy, 35 g
  • cukier wanilinowy, 8 g
  • stała część mleczka kokosowego, 200 g

Na polewę (można pominąć):

  • stała część mleczka kokosowego, 100 g
  • 2 łyżki erytrytolu (może być inny słodzik, a nawet syrop klonowy czy z agawy), 15 g
  • sok z cytryny, 20 ml
  • łyżeczka skrobi kukurydzianej, 10 g

Przygotowanie

  1. Kruche ciasto:

Ciasteczka z płatkami owsianymi zmiel, dodaj rozpuszczoną margarynę i wymieszaj, następnie wyłóż na dnie tortownicy. W związku z tym, że miałem tłuste ciastka nie dodałem margaryny.

2. „sernik”:

Zacznij od przygotowania pure z dyni, więc rozgrzej piekarnik do 200 stopni. Dynię przetnij na pół i oczyść z nasion, pokrój w paski i ułóż je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz dynię przez około 40 minut (sprawdź widelcem czy jest miękka). Pozostaw do wystygnięcia.

Gdy dynia wystygnie wyciągnij miąższ ze skórki i zmiksuj na gładko (jeśli to dynia hokkaido nie wyrzucaj skórki, tylko wykorzystaj w innej potrawie).

Następnie kaszę jaglaną opłucz w gorącej wodzie, koniecznie dla pozbycia się charakterystycznej goryczki. Później ugotuj ją w mleku roślinnym.

Pure połącz z ugotowaną kaszą oraz pozostałymi składnikami i zmiksuj na bardzo gładko, to „sernik” dlatego nie zostawiaj żadnych widocznych gródek.

Teraz wylej ciasto na wcześniejszą ciasteczkową warstwę.

3. Polewa:

Najpierw zagotuj stałą część mleczka kokosowego z odrobiną słodzika.

Następnie w osobnym naczyniu połącz sok z cytryny z łyżką skrobi i dobrze wymieszaj. Później dodaj do gotującego się mleczka i mieszaj do momentu gęstnienia.

Teraz polej wcześniejszą warstwę polewą.

Wegański sernik dyniowy na koniec możesz ozdobić korzennymi ciasteczkami oraz owocami, smacznego ;))

Jeśli podoba Ci się ten przepis spróbuj innych z wykorzystaniem dyni, w tym na pizzę, paluszki albo na curry z soczewicą.

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *