Przekąski

Kulebiak z soczewicą i kiszoną kapustą

Dla wyjaśnienia Kulebiak to potrawa wywodząca z kuchni rosyjskiej, ale która ma swoje miejsce w kuchni polskiej. Dlatego został wpisany we wrześniu 2009 na listę polskich produktów tradycyjnych. Przede wszystkim w Polsce przyrządzany z kapustą kiszoną i grzybami.

Wegański kulebiak z soczewicą i kiszoną kapustą

W mojej interpretacji tego dania znalazło się miejsce na soczewicę czerwoną, która jest zdrowym i wartościowym źródłem białka. Dzięki temu kulebiak wydał mi się bardziej atrakcyjny, w smaku również super. To jest moim zdaniem bardzo trafne zbilansowanie kwaśności kapusty ze słodyczą soczewicy. Z pewnością wegański kulebiak z soczewicą i kiszoną kapustą znajdzie się jeszcze nie raz na naszym stole.

Wartość odżywcza

Kulebiak z soczewicą i kiszoną kapustą w porcji ma około 120 kcal, z czego:
WĘGLOWODANY: 19,2
TŁUSZCZ: 1,9
BIAŁKO: 5,1

Składniki

Ciasto drożdzowe:

  • Mleko sojowe – 200ml
  • Mąka – 400g (ja użyłem orkiszowej pełnoziarnistej)
  • Świeże drożdże – 40g
  • pół łyżeczki cukru
  • oliwa – 30ml

Farsz:

  • Cebula – 100g
  • Soczewica- 200g
  • Kapusta Kiszona – 200g
  • pół łyżeczki majeranku
  • spora ilość pietruszki świeżej
  • sól i pieprz do smaku
  • bulion warzywny lub kostka rosołowa

Przygotowanie

Najpierw przygotuj ciasto drożdżowe.

W tym celu do letniego mleka sojowego dodaj drożdże i pół łyżeczki cukru. Dobrze wymieszaj i zaczyn zostaw na 2 minuty do napęcznienia.

Później dodaj do niego mąkę i wyrób ciasto. Odłóż do miseczki i zostaw na godzinę w ciepłym miejscu przykryte ściereczką.

Następnie zagotuj bulion warzywny i dorzuć do niego soczewicą. Gotuj do miękkości. Odcedź.

Na patelni na na małej ilości oliwy zeszklij pokrojoną na drobno cebulkę. Dodaj kapustę i wcześniej ugotowaną soczewicę. Dopraw do smaku i smaż jeszcze chwilę.

Ciasto wyłóż na blat i chwilę wyrabiaj, następnie podziel na 2 części. Rozwałkuj pierwszy kawałek ciasta na prostokąt, wyłóż połowę nadzienia zachowując kawałek wolnego brzegu.

Zwiń roladę wzdłuż dłuższego boku i zlep brzegi, połóż na papierze do pieczenia. Wierzch posmaruj mlekiem sojowym, posyp czarnuszką. Powtórz z drugim kawałkiem ciasta.

Obydwa kulebiaki na papierze połóż łączeniem do dołu na dużej blaszce do pieczenia i odstaw na 20 minut do podrośnięcia.

Wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na 45 minut.

Ja do przygotowania kulebiaka posłużyłem się tym przepisem. Może i Tobie pomoże jeśli nie będziesz wiedział jak go dokładnie zwinąć.

Smacznego! :))

Kończąc zapraszam również na inne drożdżowe przepisy, np fit drożdżówki z rabarbarem i truskawkami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.